POTILAAN OIKEUKSIEN PÄIVÄ 18.4

 

 

POTILAALLA ON OIKEUS HYVÄÄN JA TURVALLISEEN HOITOON

“Kuka teistä on sellainen henkilö, jolle ei ole koskaan tapahtunut virhettä”, kyseli johtava lääkäri Anna-Maija Tapper tietoiskussaan potilaan oikeuksien päivänä. “Jos sellainen löytyy, niin ottaisimme mielellämme hänet töihin”, HUS:n johtava lääkäri jatkoi.

Tutkimus- ja opetuskeskus Biomedicumin P-kerrokseen Helsinkiin oli 18.4.2016 koottu teeman “Potilasturvallisuus - Epäiletkö potilasvahinkoa” ympärille tapahtuma, jossa keskityttiin potilaan oikeuksiin. Lavalla pidettiin tietoiskuja, ja salia kiertävissä pöydissä eli ständeissä eri järjestöjen edustajat kertoivat toiminnastaan.

POTILASVAHINGOSTA ON KOLME VUOTTA AIKAA VALITTAA

Tietoiskuissa puhuttiin potilasasiamiehen tehtävistä, esimerkiksi potilaan neuvominen hänen oikeuksiensa suhteen. Potilasasiamies ei voi puuttua tapahtuneeseen hoitovirheeseen, vaan hän auttaa potilasta vahinkoilmoituksen tekemisessä. 

Potilasvahinkokorvauksista kertoivat korvausasiantuntija Heli Karhu ja korvauskäsittelijä Päivi Ylitalo

Potilasvahinkoilmoituksia tehdään Suomessa keskimäärin 8000 kappaletta vuodessa. Tuo määrä on ollut vakio noin 10 - 15 vuotta. “Tuosta määrästä 30 prosenttia todetaan korrekteiksi ja loput 70 prosenttia hylätyiksi, eli hylsyiksi”, kertoi korvausasiantuntija Heli Karhu.

Hoitovahingon jälkeen on valituksen tekoon aikaa kolme vuotta, ja Karhu neuvoikin keskustelemaan ensin hoitavan tahon, lääkärien ja hoitajien kanssa asiasta. “Kannattaa aluksi istua rauhassa pohtimaan ja keskustelemaan, ennen kuin lähtee valitusta tekemään“, korvausasiantuntija Heli Karhu opasti.

POTILAALLA ON OIKEUS SAADA HYVÄÄ HOITOA

“Minulla on tapana nostaa kissa heti pöydälle, sanoi Valviran edustaja lääkintöneuvos Markus Henriksson. Hän aloitti HUS:n viimeaikaisista väärinkäytöksistä ja virheistä. Henriksson mainitsi HusLabin neulojen uudelleenkäytön, kätilöiden ilokaasun käytön työaikana, sekä omien työntekijöiden saamat väärät rokotteet.

“Onko HUS:n potilasturvallisuus romahtanut”, kysyi Henriksson, ja vastasi itse, että ei ole. “Pitkässä juoksussa, runsaan kymmenen vuoden aikana, potilasturvallisuus on koko ajan parantunut HUS:n alueella, hän kertoi.

Markus Henriksson vertasi potilasturvallisuutta lentoturvallisuuteen, jonka perusta on omavalvonta. “Ihminen on paremmassa turvassa lentokoneessa kuin olohuoneessaan, siihen meidän on pyrittävä myös potilasturvallisuudessa", Henriksson sanoi.

“Potilaan oikeus on saada hyvää hoitoa ja vain turvallinen hoito on sitä", lääkintöneuvos Markus Henriksson Valvirasta totesi.

 

Harry Torvinen

Jaa artikkeli