Ajankohtaista

Välitämme tietoa tutkimuksista, hoidoista ja itsehoitomahdollisuuksista. Vertaistarinoita unohtamatta. Selaa uutisia ja henkilötarinoita.

Aikuisten liikkumisen suositus uudistui

1.1.2020

Pitkään käytössä ollut ns. liikuntapiirakka on uudistettu yli 65-vuotiaille suunnatuksi liikuntasuositukseksi. Suosituksessa nostetaan tärkeäksi monipuolinen liikunta ja vähänkin aikaa kestävän kevyen liikkumisen merkitys raskaamman sykettä nostavan liikunnan rinnalle. Luettavuudeltaan suositus on selkeämpi ja kannustavampi.

 

– Suosituksen ulkoasu on muuttunut piirakasta pyramidiksi, josta on helpompi hahmottaa suositusten eri osa-alueita ja niiden tärkeyttä, Parkinsonliiton kuntoutus- ja liikuntasuunnittelija Taina Piittisjärvi kertoo.

 

Uudessa suosituksessa ei ole enää 10 minuutin liikuntaa vähimmäisvaatimuksena. Varsinkin ikääntyneemmille, jotka eivät liiku paljoa, on kevytkin liikkuminen hyvä tapa pysyä vetreänä ja toimintakykyisenä. Suositus korostaa myös riittävän unen vaikutuksia terveydelle. Toisaalta liikunta voi myös vaikuttaa positiivisella tavalla unen saantiin.

 

On tärkeä kehittää lihaskuntoa, harrastaa rasittavaa liikuntaa ja panostaa myös voimaan ja notkeuteen, joita voi hyvin kehittää esimerkiksi harrastamalla tanssia. On myös tärkeää, ettei istu liian pitkään paikallaan vaan liikkuu istumisten välillä. Kun liikkuu tehokkaasti, voi liikkua lyhemmän ajan.

 

Kevään aikana pyramidista tulee sovellettu versio, eli soveltavan liikunnan pyramidi, joka sopii varsinkin erityisryhmille.

 

Lähde: Vireyttä liikkumalla. Viikoittainen liikkumisen suositus yli 65-vuotiaille. UKK-instituutti, 2019. https://www.ukkinstituutti.fi/liikkumisensuositus/yli-65-vuotiaiden-liikkumisen-suositus

Julkaistu Hermolla-lehdessä 1/2020.

Jaa