Ajankohtaista

Välitämme tietoa tutkimuksista, hoidoista ja itsehoitomahdollisuuksista. Vertaistarinoita unohtamatta. Selaa uutisia ja henkilötarinoita.

parkinsonliiton työntekijät osallistumassa hyppyhaasteeseen

#dystoniatutuksi

1.1.2020

Syyskuu on kansainvälinen dystonia-tietoisuuden kuukausi. Dystonia-tietoisuuden levittämiskampanja toteutettiin tänä syksynä vahvalla sosiaalisen median painotuksella. Ihmisiä haastettiin kuvaamaan oma hyppynsä hästägein #jumpfordystonia2020 ja #dystoniatutuksi. Julkaisun yhteydessä jokainen hyppääjä sai laittaa haasteen eteenpäin haluamilleen henkilöille.

Hyppy on alun perin muualta Euroopasta rantautunut Suomeen, mutta sen suomentaminen ja vieminen tällä tavalla sosiaalisten vaikuttajien kautta sai alkunsa järjestöassistenttimme Satu Matikaisen ideasta.

Hän hyödynsi omaa somevaikuttaja-taustaansa saaden haasteen lähtemään liikkeelle Instagramissa. Tarkoituksena oli aktivoida myös heitä, jotka eivät ole sairastavia tai sairastavien läheisiä.

Dystonia-tietoisuutta tulee kasvattaa runsaasti ulkopuolisten keskuudessa, jotta kaikki sairastavat ja läheiset saisivat enemmän tarvitsemaansa tukea ja apua, sekä varsinkin ymmärrystä, Matikainen painottaa.

Kampanja ehti kiertää neljä viikkoa. Siinä ajassa useat somevaikuttajat sekä yksityishenkilöt latasivat sekä hyppykuvia että hyppyvideoita haastaen samalla muita hyppäämään.

Pelkästään seitsemän suurimman somevaikuttajan antamien tilastojen pohjalta laskettuna kampanja saavutti yli 21 000 henkilöä, keräten samalla runsaasti reagointeja. Tuon luvun päälle tulee vielä mm. liiton ja Suomen Dystonia-yhdistyksen omat näkyvyydet sekä useiden yksityishenkilöiden julkaisut, jolloin todellinen lukumäärä voi olla useita tuhansia enemmän. Mikäli lasketaan nyt pelkästään näiden seitsemän somevaikuttajan pohjalta, kampanja saavutti jo yli neljä kertaa suuremman yleisön, kuin mitä on arvioitu dystoniaa sairastavien lukumääräksi (n. 5000). Näin ollen kampanjan voidaan sanoa onnistuneen todella hyvin.

Some-haasteen myötä Parkinsonliiton kotisivujen dystonia-sivusto koki kävijämäärässään selvän nousupiikin.

Julkaistu Hermolla 4/2020 -lehdessä.

Jaa