Uniongelmat heijastuvat haitallisesti terveyteen. Unenlaatu on suurin yksittäinen tekijä esimerkiksi neurodegeneratiivisten sairauksien synnyssä. ”Jos ihminen nukkuisi hyvin joka päivä, olisi keskimääräinen elinikä 150 vuotta”, Professori Markku Partinen totesi.

Partisen luennolla käytiin läpi unen merkitystä aivoille sekä roolia neurologisissa sairauksissa. Unen aikana aivojen energiavarannot täyttyvät sekä puhdistusmekanismit toimivat. Unella on myös merkittävä rooli muistamiselle sekä oppimiselle.

Professori Markku Partinen luennoi 26.9. Imatralla järjestetyllä yleisöluennolla140 kuulijalle unesta, neurologisista sairauksista ja Parkinsonin taudista. Partinen on Suomen johtavia uniasiantuntijoita ja toimii Parkinson-liiton puheenjohtajana. Partinen työpaikka sijaitsee Helsingin uniklinikalla, jossa hän työskentelee tutkimusjohtajana. Partinen kertoi unihäiriöiden olevan hoidettavissa. Partinen nosti esille RBD:n, eli REM-unen aikaisen käytöshäiriön, jota esiintyy Parkinsonin tautia sairastavilla. RBD aiheuttaa esimerkiksi unissapuhumista sekä sängyssä rajua liikehtimistä. Uniapnea taas on saattaa olla monen Parkinsonin tautia sairastavan yöaikaisen virtsaamisen tarpeen taustalla.

Partisen luennossa toistuivat riittävä uni, liikunta ja monipuolinen ravinto hyvän aivoterveyden peruspilareina. Hyvä ravinto antaa virtaa liikkua, mikä vuorostaan antaa energiaa ruokailutapojen muutokselle ja paremmalle unelle. 

Ruokavaliolla on merkitystä aivoille, erityisesti jos sairastaa neurologista sairautta. Nopeasti imeytyviä hiilihydraatteja, kuten valkoisia jauhoja, sokeria sekä perunaa Partinen kehotti nauttimaan harkiten. Ne aiheuttavat verensokerissa piikin ja väsyttävät.

Tyydyttämättömien rasvojen, kuten oliivi- tai rypsiöljyn, käyttö yhdessä hiilihydraattien kanssa on suositeltavaa, sillä ne hidastavat hiilihydraattien imeytymistä. Hitaasti imeytyvät hiilihydraatit, esimerkiksi ruis, kokojyvätuotteet sekä kasvikset ja hedelmät ovat aivoille parempaa ravintoa samoin kuin valkuaisaineet.

Partinen ajattelee hyvän unen, ravinnon sekä liikunnan ylläpitävän hyvää arkea ja luovan terveellisten elämäntapojen kehän. Reseptiin Partinen lisäsi vielä päivittäisen aivojen vaivaamisen.

Ilari Huhtasalo

Jaa artikkeli