Ajankohtaista

Välitämme tietoa tutkimuksista, hoidoista ja itsehoitomahdollisuuksista. Vertaistarinoita unohtamatta. Selaa uutisia ja henkilötarinoita.

Parasta talviliikuntaa

Ilari Huhtasalo22.11.2017

Talviliikuntakausi on aluillaan oli lunta tai ei. Kysyimme fysioterapeutti Taina Piittisjärveltä, mikä on parasta talviliikuntaa?

”Helpointa on kävely oikeilla varusteilla. Hengitystä voi suojata putkihuivilla, kaulurilla tai kaulahuivilla, joka suojaa nenän ja suun. Näin tuuli ei käy hengitykseen.”

Piittisjärven mukaan kaikki ulkona liikkuminen on tietysti parasta.

Hiihtäminen suksilla ja ilman

Hiihtäminen tasamaalla on älyttömän hyvää harjoittelua, jos se onnistuu. Isoja laskuja ja nopeita kääntymisiä kuitenkin kannattaa välttää, jos riskinä on kaatuminen. Hiihto treenaa ojentajia sekä parantaa koordinaatiota ja tasapainoa.”

Jos sukset ovat varastossa tai maa alastonta, on sauvakävely erinomaista hiihtoa ilman suksia. Mukaan Piittisjärvi suosittelee ottamaan hyvät jalkineet ja käsineet. Liukkaat kelit pitää huomioida kenkävalinnassa ja käyttää tarvittaessa jääpiikkejä.

Lämmintä päälle

Pakkasten iskiessä Piittisjärvi kehottaa muistamaan kerrospukeutumisen. ”Ylle lämmintä, päälle sateen ja tuulen kestävää sään mukaan. Alle neuvoisin laittamaan alusasun, joka siirtää kosteutta päällimmäisiin kerroksiin – eli hengittää.”

Helposti kylmettyville Piittisjärvi suosittelee tilavia hansikkaita. ”Rukkaset tai kolmisormihansikkaat pitävät lämpöä paremmin kuin sormikkaat.” Piittisjärvi kehottaa myös huomioimaan, että sauvan puristaminen kovaa heikentää sormien verenkiertoa eli kylmettää niitä. ”Kaikkein paras lääke viluisiin käsiin on alle villaa ja päälle materiaalia, joka kestää tuulta ja kosteutta.”

Myös sisäliikunnan sesonkia

Talvi on myös sisäliikunnan sesonkia. ”Talvella kannattaa käydä ryhmäliikunnassa, joita järjestetään ahkerasti Parkinson-yhdistyksissä ja –kerhoissa. Keilaaminen on nyt suosittua. Myös kuntosalilla tai allasjumpassa on hyvä piipahtaa ajoittain. Kotonakin voi jumpata”, Piittisjärvi luettelee.

Eikä talvi kestä ikuisuutta. Kun jouluvaloja päästään sammuttelemaan on aika jo siirtää katse valaistuvaan kevääseen. ”Talvella kannattaa hankkia lihaskuntoa ja liikkuvuutta kevättä ja kesää varten”, Piittisjärvi toteaa.

Piittisjärvi muistuttaa vielä nesteyttämisen tärkeydestä. ”Lämmin mehu tuntuu hyvältä ulkoilun aikana, mutta myös kylmä vesi ajaa asian.”

Julkaistu 22.11.2017

Jaa