Hetkessä eläminen Parkinsonin taudin kanssa ennen kokemattomassa, stressaavassa tilanteessa

Living in the moment when the moment is unprecedented – webinaari 16.4.2020

Michael J. Fox Foundation for Parkinson research järjesti webinaarin 16.4.2020 liittyen aiheeseen Läsnäolotaidot ja hetkessä eläminen Parkinsonin taudin kanssa ennen kokemattomassa tilanteessa korona-aikana. Keskustelua ohjasi Rachel Dolhun, varapuheenjohtaja Michael J.Fox Foundation for Parkinson Researh Foundation –organisaatiosta

Jos sairastat Parkinsonin tautia ja olet kokenut viime aikoina stressiä tai kokenut oireilusi lisääntyneen, on hyvä tietää, ettet ole ainoa. Panelistien mukaan monet Parkinsonin tautia sairastavat ovat kertoneet lisääntyneestä stressistä ja oireista korona-aikana. Osalla lääkkeiden vaikutukset ovat tuntuneet alentuneen stressaavan tilanteen seurauksena. Laurie Mischley ND, MPH, PhD, Bastyrin yliopistollisesta tutkimuskeskuksesta muistuttaa, että on tärkeää korona-aikana ylläpitää mahdollisuuksien mukaan omia päivärutiinejaan ja huolehtia itsestään.

Monen kohdalla keho on ollut viime aikoina jatkuvassa hälytys- ja selviytymistilassa. Nyt on viimeistään korkea aika jättää taakse liika suorittaminen sekä keventää ja helpottaa omaa arkea, sillä stressi ja huoli vähentävät voimia, jotka meillä on normaalisti käytössä. Daniel Kinel, joka on sairastanut Parkinsonin tautia v.2013 lähtien kehottaa jättämään kaikki paineet siitä, mitä pitäisi tehdä.

Läsnäolo- tai mindfulness-taidoilla tarkoitetaan monia eri tapoja tuoda huomio tähän hetkeen. Kaikille meditaatio tai jooga ei ole paras vaihtoehto. Läsnäolon voi ottaa tietoisemmin mukaan myös luonnossa liikkumiseen, kävelyyn tai mihin tahansa tekemiseen, josta nauttii. Kokeile eri vaihtoehtoja ja löydä itsellesi sopivin tapa, joka auttaa sinua keskittymään nykyhetkeen.

Tuodessamme huomion läsnäolevaan hetkeen, emme murehdi tulevaisuutta emmekä ajelehdi menneisyydessä. Nataly Kogan, Happier Now  -yrityksen perustaja ehdottaa esimerkiksi kävelyllä huomioimaan viisi uutta asiaa, joita ei ole aiemmin huomannut. Tämä auttaa suuntaamaan huomion tähän hetkeen. Hän kertoo itse todenneensa myös ison vaikutuksen sillä, että aloittaa aamunsa rauhallisesti, lyhyellä mukavalla hetkellä, joka voi olla teen juominen rauhassa, pieni kävely, kiitollisuusharjoitus tms. Nataly huomasi omien aamujensa alkaneen negatiivisella kierteellä, kun hän avasi heti herättyään uutissivut, jotka lisäsivät negatiivista stressiä ja vaikuttivat koko loppupäivän hänen mielialaansa sekä hänen läheisiinsä. Muutos aiempaan oli merkittävä. Mieti, millaisen olon sinä haluat luoda päivääsi?

Laurie Mischley kertoo opettelevansa uusia asioita, mikä lisää oman voiman tunnetta. Kun vie huomion itseä kiinnostaviin asioihin, on se sitten leipominen, lukeminen, opiskelu, maalaaminen tai jokin muu mistä nautit, unohdat ympärillä olevan ja nautit itse tekemisestä.

Panelistit keskustelivat myös kiitollisuus-harjoitusten hyvistä vaikutuksista. Mielemme virittyy helposti ja luonnollisesti negatiiviseen ajatteluun, mutta jos varaamme päivittäin hetken miettimiseen, mistä asioista olemme kiitollisia ja mitä hyviä asioita meidän elämässämme on, vahvistaa se vähitellen myös myönteisen ajattelun lisääntymistä.

Asiantuntijat muistuttavat siitä, että tilanne, jossa elämme, ei ole normaali. He kehottavat jokaista kohtelemaan itseään kuin parasta ystävää ja pitämään myös yllä yhteyksiä läheisiin.  Yhtä tärkeää kuin se, että kysyy läheiseltä miten hän voi ja kuuntelee häntä ratkaisuja antamatta, on se, että kysyy itseltään: miten minä voin ja miettii, mikä voisi olla pieni asia, mikä auttaa minua voimaan paremmin?

Vinkkeinä yksinäisyyteen ja eristäytymiseen panelistit antoivat aktiivisena pysymisen: Jos on mahdollista, liiku ulkona, noudattaen asianmukaisia ohjeita ja turvallisuutta. Muiden auttaminen lisää serotoniinin välitystä ja kohottaa omaa mielialaa, joten siihenkin voi suunnata huomionsa. On hyvä rajoittaa negatiivisten uutisten katseluaikaa sekä huolehtia itsestä joka päivä.

Erityisesti työtä tekeville sopii hyvin Natalie Koganin ohje pitää 10 minuutin tauko päivässä ja käydä vaikkapa ulkona hengittämässä raitista ilmaa. Pienikin tauko voi antaa uutta energiaa koko loppupäivään. Natalie kehottaa varaamaan tietyn ajan päivästä taukoon, jotta siitä tulee rutiini. Lauren Mischley kertoo, että stressihormonit laskevat luonnossa ollessa, joten pelkästään oleminen luonnossa jo auttaa suuresti. Ei siis aina tarvitse edes jaksaa liikkua, riittää kun vain on ulkona. Luonnolla on hyviä, parantavia vaikutuksia.

Natalien Kogan muistuttaa vielä webinaarin lopuksi: ”You are a being, not a doing.” Ihmisyys on olemista, ei tekemistä.”

 

Webinaaritallenne on katsottavissa täältä:  https://event.on24.com/wcc/r/2260510/1CF6DC7658BD9875811CE519007C52E5?

Jaa artikkeli