Ajankohtaista

Välitämme tietoa tutkimuksista, hoidoista ja itsehoitomahdollisuuksista. Vertaistarinoita unohtamatta. Selaa uutisia ja henkilötarinoita.

Tiedote 13.4. Hyperseksuaalisuus ja vertaisryhmät puolisoille, joita asia koskettaa

14.4.2021

Eräs Parkinsonin taudin lääkityksen ikävä sivuoire on impulssien kontrolloimisen häiriö, joka saattaa ilmetä mm. hyperseksuaalisena käyttäytymisenä. Suomessa on diagnosoitu noin 16 000 Parkinsonin tautia sairastavaa potilasta, ja on arvioitu, että heistä noin 14 %:lla on impulssien kontrolloinnin vaikeutta. Et siis ole ainut, joka kipuilee asian kanssa! Sadat ihmiset joutuvat kohtaamaan tämän haasteen.

Yliseksuaalinen käytös voi tuoda monenlaisia pulmia pariskunnan elämään. Erityisesti Parkinsonin tautia sairastavan puoliso voi olla tilanteesta hyvin hämillään. Asiaan liittyvät tunteet saattavat olla erittäin kivuliaita. Hämmennyksen lisäksi puoliso voi kokea häpeää, turhautumista, pettymystä, petetyksi tulemista, sydämen särkymistä, ahdistusta, neuvottomuutta, pelkoa ja surua.
Seksuaalisuus on hyvin arka ja intiimi osa ihmisyyttä, ja siitä puhuminen on usein kovin vaikeaa. Addiktoitunut seksikäyttäytyminen ja hyperseksuaalisuus ovat ilmiöinä sellaisia, että ne aiheuttavat erityisen paljon häpeän tunteita.

Tämän vuoksi Parkinsonliitto ry järjestää yhdessä Tampereen NNKY:n Salvia-hankkeen kanssa mahdollisuuden puhua ja purkaa hyperseksuaalisuuteen liittyviä kokemuksia, ajatuksia ja tunteita. Samalla on mahdollisuus saada vertaistukea ja näin myös huo-jentaa huoliaan turvallisessa, ammattilaisen ohjaamassa ryhmässä. Salvian vertaisryhmissä on sekä vapaata keskustelua että yksilöllisiä puheenvuorokierroksia. Tapaamisessa voi olla läsnä myös anonyymisti peitenimellä, eikä kameraa tarvitse pitää päällä.

Ensimmäinen vertaistuellinen ryhmä järjestetään torstaina 6.5.2021 klo 11-12 (naiset) ja 12.15-13.15 (miehet). Tapaamiseen käytetään Zoom-sovellusta. Ryhmästä kiinnostuneiden on mahdol-lista tavata puhelimitse ryhmän vetäjän kanssa ennen ryhmään ilmoittautumista. Kumpaankin ryhmään otetaan 6 ensimmäistä ilmoittautujaa. Jos kysyntää on paljon, mietitään uusia tapaamisia sen mukaan.

Lisätietoa ja ilmoittautumiset:
Kirsi Paulin (fysioterapeutti YAMK, seksuaaliterapeutti, hankevastaava)
kirsi.paulin@tnnky.fi
www.tnnky.fi/salvia
Heljä Tuomi (järjestösuunnittelija, omaistoiminta)
helja.tuomi@parkinson.fi