Epätyypilliset Parkinsonismit

Hakeudun Parkinsonliiton kurssille, jossa tunnistin kurssitoverini tuijottavan katseen ja leveäraitaisen kävelyn. Meitä oli kurssilla useampikin sairastava ja puhuttavaa riitti, sillä oireemme olivat hyvin samankaltaisia. Muiden seurassa tunsin oloni paremmaksi.

Liikunta

Parkinsonliiton liikuntatoiminnan tavoitteena on antaa eväitä ja tukea sairauden itsehoitoon.

Epätyypillisissä parkinsomismi-sairauksissa liikunta auttaa ylläpitämään liikuntakykyä ja tasapainoa mahdollisimman pitkään. Liikunnan on havaittu parantavan myös henkistä vireyttä ja mielialaa.

Näille sivuille keräämme kirjallisia liikuntaohjeita ja -videoita. Lue ensin alta lyhyet yleisohjeet harjoitteisiin. Kysy myös tarvittaessa lisäohjeita liikuntaneuvonnasta.

Miten ja missä?

Monet ulkona tehtävät harjoitteet on helppo liittää omaan ulkoilemiseen tai hyötyliikuntaan, esimerkiksi asiointireissuihin.

Sisällä tapahtuvat liikkeet voi tehdä tuen, esimerkiksi rollaattorin avulla. Tee liikkeitä 30–60 sekuntia kerrallaan ja toista tämä 1–5 kertaa.

Sauvakävelyharjoitteissa voit kokeilla lyhempiä (noin 10–15 cm) sauvoja, jotta pystyt/ehdit paremmin työntämään kädellä taakse.

Muista myös

Liiku silloin, kun olotilasi tai lääkevaikutus on hyvä. Tällöin liikkuminen on mielekästä ja onnistuu paremmin. Se on myös tehokkaampaa!

Sään mukainen varustus, esimerkiksi liukuesteet tai nastakengät liukkaalla, ovat suositeltavia kävelysauvojen lisäksi.

Muista myös levätä harjoitteiden välissä ja juoda tarpeeksi nestettä.