Parkinsonin tauti

Parkinsonin tauti on ikävä seuralainen. Mutta ei se elämää estä. Se on jopa tuonut
elämääni hyviä asioita, kuten roppakaupalla uusia ystäviä.

Meitä parkkislaisia on paljon. Aina löytyy joku, jolle soittaa ja jonka kanssa voi keventää
mieltään. Koskaan ei ole tarvinnut jäädä yksin.

Liikunta

Parkinsonliiton liikuntatoiminnan tavoitteena on antaa eväitä ja tukea sairauden itsehoitoon.

Parkinsonin taudissa liikunta on olennainen osa sairauden itsehoitoa muiden hoitomuotojen ohella. Liikunnalla voidaan parantaa liikkuvuutta ja tasapainoa ja vähentää jäykkyyksiä. Rentoutumisharjoitukset voivat auttaa vähentämään lihasjännityksiä.

Näille sivuille keräämme kirjallisia liikuntaohjeita ja -videoita. Lue ensin alta lyhyet yleisohjeet harjoitteisiin. Kysy myös tarvittaessa lisäohjeita liikuntaneuvonnasta.

Miten ja missä?

Monet ulkona tehtävät harjoitteet on helppo liittää omaan ulkoilemiseen tai hyötyliikuntaan, esimerkiksi asiointireissuihin.

Sisällä tapahtuvat liikkeet voi tehdä tuen, esimerkiksi rollaattorin avulla. Tee liikkeitä 30–60 sekuntia kerrallaan ja toista tämä 1–5 kertaa.

Sauvakävelyharjoitteissa voit kokeilla lyhempiä (noin 10–15 cm) sauvoja, jotta pystyt/ehdit paremmin työntämään kädellä taakse.

Muista myös

Liiku silloin, kun olotilasi tai lääkevaikutus on hyvä. Tällöin liikkuminen on mielekästä ja onnistuu paremmin. Se on myös tehokkaampaa!

Sään mukainen varustus, esimerkiksi liukuesteet tai nastakengät liukkaalla, ovat suositeltavia kävelysauvojen lisäksi.

Muista myös levätä harjoitteiden välissä ja juoda tarpeeksi nestettä.