Jos olet tyytymätön sosiaalihuollon päätökseen, voit hakea siihen muutosta päätöksen yhteydessä annetun muutoksenhakuohjeen mukaisesti. Jos tästä ei ole apua, voit ottaa yhteyttä kunnan sosiaaliasiamieheen. Sosiaaliasiamies neuvoo puolueettomasti ja avustaa esimerkiksi muistutuksen laatimisessa sosiaalihuoltoon. Muistutuksen voi tehdä myös ilman sosiaaliasiamiehen apua.
Jos muistutuksesta ei ole apua, voit tehdä kantelun oman alueen aluehallintovirastolle. Myös sosiaalihuoltoon liittyvistä asioista voi tehdä kantelun Valviralle, mutta vain silloin, jos on kyse laajemmasta tai periaatteellisesta asiasta.
Tavallisesti aluehallintovirastot ja Valvira eivät käsittele yli kaksi vuotta vanhoja tapauksia.
Kuluttajaliitolla on maksuton potilasoikeusneuvonta, joka tarjoaa neuvontaa terveydenhuollon ja sosiaalipalvelujen asiakkaille. Kuluttajaliiton neuvonnan ajankohtaiset tiedot löydät heidän nettisivuiltaan: https://www.kuluttajaliitto.fi/neuvonta/